středa 2. března 2011

Je to snadné?

Teď trochu odbočka. Vyhýbám se už psaní svých současných názorů na současné dění, protože s odstupem času poznávám jak těžké je hodnotit věci v současnosti a skálopevné přesvědčení o něčem se snadno změní v čase na naivní výkřik do tmy. Přesto mi nedá napsat o jednom fenoménu naší doby.

Tím je bezesporu Steve Jobs. Nenapadá mě nikdo další, kdo by během poslední doby dokázal soustavně měnit svět kolem nás s takovou dávkou vizionářství a génia jako on. Nenapadá mě žádná firma, která by si dokázala vydobít tak masovou oblibu a především uznání zákazníků jako Apple. Microsoft si vydobyl určitou oblibu, ale zároveň často nenávist od samotných uživatelů. U Applu je ta nenávist téměř výhradně na straně těch, kteří jeho výrobky nepoužívají a v drtivé většině nikoliv proto, že by s nimi měli tak špatné zkušenosti, ne většinou jde o princip. Výrobek Applu by nikdy nepoužili protože tisíc důvodů a hlavně nechtějí být nějaký hloupý ovce. Nenávistně koukají na spokojené uživatele a zesměšňují, útočí kdykoliv mohou. Pokud náhodou objeví výrobek téměř srovnatelný, tak všude nadšeně hlásají jak Apple nepotřebují, protože ta a ta věc dokáže všechno stejně dobře a některé věci, které často vůbec nevyužijí, ještě daleko líp. Majitelé iVěcí také nadšeně a rádi předvádějí své miláčky, ale všiml jsem si, že většinou prostě ukazují z čeho jsou nadšení, nesnaží se porovnávat, schazovat, zdůrazňovat proč by měli mít něco o tolik lepší.
Nejčastějším argumentem protiApplistů je, že se ovce nechaly zmámit marketingem. Ano marketing má velkou sílu, ale není všemocný, marketing je zesilovač, hlásná trouba, ale pokud chybí výrobek, sebelepší marketing dlouhodobě nepomůže. Můžete někoho nachytat jednou, dvakrát, ale nemůžete trvale měnit trh. Nemůžete NIKDY dosáhnout toho, aby se více jak 90% zákazníků rozhodlo, že příští výrobek bude zase od vás, pokud by produkt vychvalovaný marketingem nebyl opravdu tak dobrý.
Samozřejmě, že to není marketing a ti lidé nejsou ovce. Steve Jobs řekl kdysi jednu památnou větu. Když dával dohromady první Mac, tak mu kamarádi řekli: "Co blbneš? Lidi co si kupujou počítače, si chtěj koupit jednotlivé komponenty podle potřeby. Jsou to nadšenci, nikdo jinej si počítač nepořizuje." A on odpověděl: "Na každýho nadšence existuje 1000 lidí, co by ho chtěli jen používat a já je to naučím." A od té doby vidíme jen repliky toho samého. Málokdo si pamatuje, že světu vládly walkmany a přenosné CDpřehrávače s antivibračníma technologiema a MP3 přehrávače byly jen pro nadšence, protože dostat hudbu do takového přehrávače znamenalo ji pracně někde ukrást, nebo ještě pracněji kopírovat z média do přehrávače. Pak přišel iPod a iTunes a změnily svět hudby a přehrávačů jednou provždy. Když spouštěl iTunes, tak se ho ptali, proč v době, kdy si nikdo už nebude chtít kupovat hudbu spouští portál s prodejem hudby. A on jim odpověděl, že když to bude jednoduché a levné, tak si ji lidi rádi koupí a oni mu dovolili prodávat písničku za dolar.
Když přišel iPhone, tak smartphony používalo pár manažerů a počítačovejch nadšenců co se nadšeně snažili trefit pisátkem do maličkého čtverečku, protože nějakej programátorskej idiot jen vzal rozhranní z PC a zmenšil ho na plochu telefonu. iPhone změnil svět smartphonů opět jednou provždy. Dnes už máme pocit, že takové jako jsou dnes byly smartphony vždycky. Ale nebyly. Věře mi. Já jeden měl.
Když před rokem přišel na trh s iPadem, tak se všichni smáli, ukazovali fotky čtyř slepených iPhonů a vykřikovali: "Vždyť to je jen zvětšenej iPhone." I u nás v práci tomu nikdo moc nechtěl věřit. Tehdy už jsem tušil zradu a řekl jsem: "No ale to je přeci geniální." Na iPhonu se dalo neuvěřitelně dobře browsovat po webu, ale přeci jenom dispej byl příliš malej. Stačilo ho zvětšit a geniální výrobek byl na světě. Jestli iPhone konkurence kopírovala jen pomalu, tak u iPadu nezaváhali. Nechce se ani věřit, že to je teprve rok tomu, co jsme netušili co to je tablet. Jen ti zdatnější věděli, že to je ta věcička ke které je speciální tužka a kreslí se s ní do počítače. Dneska jsou tablety samostatnou výrobkovou řadou válcující trhy. A zase slyším: "Proč bych si kupoval ten šmejd, když Motorola umí daleko lepší tablety?" Já na to odpovím: "Dokud bude žít Jobs, koupím si raději tablet od něj. Kdyby ho ta Motorola tak skvěle uměla, tak by to byli oni co by definovali trh. Ale zatím jsem od nich neviděl ani použitelnej telefon. Proč mám věřit tomu, že by se najednou zvetili s tabletem?"
A jsme zpátky u Jobse. Ano je to tak, Apple to je Jobs, bez něj půjdou do kytek. Pomalu, ale jistě. Ano vybudoval neuvěřitelnou firmu - dvakrát. Né všichni ví, že po fantastickém startu Apple Macintosh a nastartování firmy z ní celkem ve zlém odešel, aby se vrátil, když byli těsně před krachem a vybudoval z ní opět jednu z nejmocnějších technologických firem. Aby se mezitím co byl pryč nenudil, koupil za pár miliónů dolarů firmičku "The Graphic Group", kterou časem přejmenoval na Pixar a zreplikoval to co všude. Ač Holywood zásadně všechny filmy dělal na smlouvy a projekty, což znamená, že až když mají scénář a peníze, tak shánějí grafiky, herce, režiséry atd. tak Jobs začal najímat všechny tyto profese - scénaristy, grafiky, režiséry jako trvalé zaměstnance. Všichni říkali, že potřebuje sehnat dobré filmy a k nim pak ty nejlepší lidi co rozpočet dovolí. On prohlásil, že sežene nejlepší lidi a ty budou produkovat jen ty nejlepší filmy. No možná jste slyšeli o filmech jako "Hledá se Nemo", "Příběh hraček" nebo třeba "Vzhůru do oblak". Vždycky chtěl nejlepší lidi a vždycky chtěl nejlepší produkty. Je posedlý dokonalostí. Původní sadu iPodů nechal stáhnout od novinářů a přeďelávat, protože zjistil, že konektor od sluchátek nezapadne "s uspokojitelným kliknutím". Pixar je ukázkou toho, že firma kterou vybuduje dokáže dobře fungovat i bez něj. Jenže tam on nikdy nezasahoval příliš do samotné produkce a toho co se bude produkovat. Na to si sehnal lidi. V Applu to je jinak. Tam má všechny lidi až na toho člověka, co říká co to bude. Tím je on sám. Má firmu plnou skvělejch lidí s báječnými nápady. Ale on je ten co říká co z těch nápadů se udělá a co ne. Drží firmu odshora dolů. Lidi si údajně vybírá tak, že při prezentaci projektu chce mít přítomné všechny co na něm pracovali, nejen manažera co za to zodpovídal a všech se ptá. Občas se někoho zeptá na jméno a to si poznamená. Většinou ten člověk časem šéfuje věci, které rozumí. Taky snadný co? Ve které firmě jste to zažili? Až odejde, tak firma ještě setrvačností poběží nějakou dobu dál. Je to fakt, zdá se, parta skvělejch lidí. Ale začnou vyrábět takové ty Motoroly - věci nabušené technologií ale nepromyšlené, věci zářící parametry, ale bez ekosystému za nimi. Když se vracel do Applu zděsil se, když viděl plakát "vyberte si svůj Apple" kde byl složitý diagram umožňující zákazníkům snadno si vybrat Apple právě pro sebe. Přišel, rozdělil A4ku křížem na čtyři díly a tam napsal: Amatéři/Profíci a Desktop/Notebook. A prohlásil: "Tohle mi uděláte. Čtyři výrobky. Všechno ostatní zrušte." a dál už to znáte.
Nepřipomíná vám to něco? (PS: A to jsou jen paušály pro jednotlivce.) Ale myslíte si, že někdo má tu vizi a sílu přijít s tou A4kou? Ne, dneska už se nedělají plakáty. Dnešní technologie vám umožňují nechat si za draho naprogramovat interaktivního průvodce výběrem tarifů. A ještě z toho mít radost

1 komentář: